29 Mac 2014

#MH370 : Masih ada harapan temui serpihan selepas 30 hari

Imej daripada Jabatan Pertahanan Australia semalam menyebabkan seluruh perhatian daripada kapal laut tentera Australia yang membuat rondaan menumpu kepada objek yang timbul di sekitar kawasan carian MH370. Foto EPA

SHAH ALAM - Sekiranya operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat MH370 melebihi 30 hari, masih ada harapan untuk menemui mana-mana bahagian pesawat yang masih kukuh.

Pensyarah di Jabatan Kejuruteraan Aeroangkasa, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Leftenan Kolonel (B) Mohd Ramly Mohd Ajir berkata, kecanggihan teknologi dan peralatan yang ada masa kini tidak mustahil untuk membolehkan serpihan pesawat berkenaan ditemui.

“Walaupun hanya serpihan kecil, pakar-pakar yang telah ditugaskan mampu mengenal pasti adakah itu milik MH370 atau bukan contohnya dari segi warna dan stukrturnya,” katanya kepada Sinar Harian.

Kelmarin operasi SAR, di Selatan Lautan Hindi dihentikan berikutan cuaca buruk yang boleh membahayakan pasukan mencari itu.

Malah keduduknya yang jauh juga menyebabkan, pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa selama empat jam perjalanan pergi dan dua jam bagi menyelesaikan operasi sebelum kembali semula ke pengkalan.

Ditanya kemungkinan pesawat itu terbakar dahulu sebelum terhempas di lautan, adakah masih ada harapan untuk menemui serpihan pesawat itu, Mohd Ramly berkata, agak mustahil untuk sebuah pesawat Boeing 777-200ER terbakar secara keseluruhan.

“Pesawat ini besar, mustahil untuk terbakar semua, akan ada mana-mana serpihan yang mungkin mendap di dasar laut. Selain itu kesan manusia juga masih boleh ditemui walaupun dalam tempoh yang lama,” katanya.

Mengulas mengenai kotak hitam, beliau berkata, kotak hitam yang dipasang pada pesawat itu mampu bertahan lama dan boleh dikesan pihak berkuasa tidak lama lagi.

"Walaupun keadaan di Lautan Hindi itu berlurah dan berombak kuat, namun kotak hitam yang itu mampu bertahan 3,400 kali hentakan daripada berat jisimnya," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !