02 Mac 2014

Badan bayi 8 bulan melecur akibat alahan ubat

Khairul Nizam dan Shazira mememegang anak mereka yang melecur akibat alahan ubat

ALOR SETAR - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Begitulah penderitaan dialami Muhammad Nasrullah, bayi lapan bulan apabila tubuhnya melecur hampir satu badan didakwa akibat alahan ubat yang diberikan ketika menerima rawatan di sebuah klinik swasta.

Hati hiba, apabila mendengar tangisannya tak kira masa akibat menanggung kesakitan apabila kulit pada bahagian tertentunya mengelupas hingga menampakkan bahagian isi seolah-olah terkena minyak panas.

Bapanya, Khairul Nizam Lebai Jusoh, 41, berkata,  mereka hanya mampu berendam air mata terutamanya sewaktu memandikan Nasrullah di kediaman mereka di Taman Stadium, dekat sini, kerana dilihat terlalu menderita.

“Anak sulung kami hanya tidak menangis apabila tidur. Itupun, dia tidur dalam keadaan tidak nyenyak. Adakalanya dia mengerang kesakitan. Bayangkan, tubuh kecil perlu menanggung beban sedemikian.

“Malah, ada ketika air susu diminumnya dimuntahkan semula, sedangkan sebelum ini Nasrullah sihat seperti bayi seusianya. Badannya didapati melecur selepas menggunakan ubatan dari sebuah klinik swasta,” katanya.

Khairul Nizam berkata, dia pergi ke klinik swasta terbabit untuk mendapatkan rawatan ruam anaknya pada 16 Februari lepas dengan harapan supaya cepat sembuh, namun keadaan sebaliknya berlaku.

“Tidak sangka. Anak bukan sahaja tidak sembuh. malah badan Nasrullah menjadi melecur dan kehitaman selepas beberapa hari menggunakan ubat sapu dan makan diterima dari klinik berkenaan,” katanya.


KHAIRUL mendukung Nasrullah yang melecur 100 peratus akibat tersalah ubat yang diberikan doktor ketika menerima rawatan di sebuah klinik swasta.


Bagaimanapun, katanya keadaan badan anaknya bertambah serius dari hari ke hari sehingga membuatkan mereka membawanya ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk menjalani pemeriksaan pada 25 Februari lalu.

Katanya, anaknya dirawat selama tiga hari di hospital untuk rawatan selanjutnya, sementara doktor pakar mengesahkan anak mereka alahan pada ubat yang diberikan selepas melakukan ujian.

Ibunya, Nur Shazira Mohd Salleh, 23, berkata, anaknya terpaksa bergantung kepada tujuh jenis ubat dari hospital demi mengurangkan kesakitannya, malahan Nasrullah perlu dimandikan dengan sejenis ubat.

Katanya, anaknya bukan hanya tidak boleh tidur, bergerak dan berpakaian seperti biasa, malah perlu tidur di tempat berhawa dingin untuk mengelak kulitnya tidak kering dan mengelupas lebih teruk lagi.

Justeru, Shazira berkata, mereka sekeluarga sentiasa berdoa agar keadaan Nasrullah sembuh segera.

Mereka suami isteri sedih dan sudah tidak tahan melihat keadaan anak sulung mereka itu.

Khairul Nizam membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar berhubung kejadian itu.


Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !