14 Januari 2014

Heret suami ganas ke mahkamah

imej bing
Kuala Lumpur: Isteri yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga perlu berani untuk mendedahkan salah laku suami supaya lelaki tidak bertanggungjawab itu dapat dihadapkan ke mahkamah dan menerima hukuman yang sewajarnya.
Kaunselor yang juga pakar motivasi Dr Rubiah Hamzah berkata, Malaysia mempunyai akta dan undang-undang yang cukup untuk menghukum pesalah kategori berkenaan, tetapi isteri sendiri perlu bersedia membawa suami mereka ke muka pengadilan.
“Ada yang takut, dipukul lebih teruk diugut bunuh dan sebagainya, tapi dalam kes sebegini, isteri kena kuat.
“Kena ingat jika dia mati di tangan suami pun, ajal maut itu sudah ditakdirkan Allah. Yang penting, isteri perlu bertindak, ada keberanian dan keluar daripada belenggu itu.
“Namun, malangnya bukan semua wanita kita yang sanggup berbuat demikian, malah hendak melarikan diri daripada terus menjadi mangsa juga cukup sukar.
“Ditambah pula masyarakat kita ini tidak memegang nilai sosial tinggi, masing-masing tidak mahu ambil tahu, apatah lagi membantu,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang wanita berusia 25 tahun yang mendakwa sering dipukul suami sejak lebih setahun lalu, malah hingga hampir dijual pasangannya gara-gara mahu membayar hutang.
myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !