06 Februari 2015

Rancangan Wujudkan Pendidikan Seks Di Sekolah Masih Dalam Perbincangan


Kementerian Pendidikan Malaysia dalam proses mengadakan perbincangan di peringkat kementerian berhubung rancangan mewujudkan pembelajaran pendidikan seks dalam kurikulum pendidikan Malaysia.

Timbalan Menterinya Datuk Mary Yap Kain Ching berkata menerusi proses perbincangan itu, pelbagai aspek akan diteliti dan digabungkan untuk mendapat input tepat bagi mencapai pembentukan pendidikan yang bersesuaian dengan pendidikan seks.
Katanya, sukatan pelajaran bagi pendidikan seks itu perlu dirancang dengan sebaiknya kerana ia melibatkan aspek kehidupan para pelajar.

"Perancangan kurikulum yang dilakukan turut melibatkan perihal pengkhususan penulisan buku teks atau subjek pendidikan seks ini akan diperkenalkan sebagai subjek yang berasingan atau digabungkan dengan subjek lain," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyempurnakan majlis bersama pemimpin dengan 93 peserta kursus NPQEL sesi pertama 2015 di sini hari ini.

Menurut Mary, setakat ini masih belum ada sukatan pelajaran atau modul tepat khusus untuk pendidikan itu namun kementerian akan melihat kepada keperluan utama sebelum membentuk kesedaran berkenaan pendidikan seks tersebut.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim sebelum ini, berkata pendidikan seks kepada remaja golongan lelaki lingkungan 16 tahun ke atas, akan dilaksanakan tahun depan.
Rohani dilapor berkata modul itu menyasarkan remaja lelaki bagi meningkatkan pengetahuan berkaitan kesihatan reproduktif dan seksual serta dapat membendung masalah sosial daripada terus membelenggu perkembangan sesebuah keluarga.
Mengenai kenyataan Presiden Cuepacs Azih Muda yang menganggap Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Pengajian Tinggi) (PPPM-PT) 2015-2025 itu yang mengabaikan perancangan hala tuju melibatkan kakitangan bukan akademik terdiri daripada penjawat pentadbir serta kumpulan pelaksana satu dan dua di setiap institut pengajian tinggi di Malaysia, Mary enggan mengulas lanjut.

Katanya, PPPM-PT masih dalam proses perbincangan dan sesi taklimat umum  akan diadakan di setiap negeri bagi maklum balas berkenaan pelan pembangunan pendidikan berkenaan.
Beliau berkata PPPM-PT bukan milik kementerian pendidikan sahaja tetapi milik pemikiran semua rakyat Malaysia.
"Kita mengalu-alukan pandangan daripada rakyat, semua pihak boleh memberi komen, seperti mana PPPM untuk bahagian pelajaran dirancang terdahulu, kita mahu mendengar pandangan sedemikian," katanya.
mStar Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !