26 Julai 2014

Tak beraya di Kampung demi kucing

KHIRUL (kanan), bersama isteri, Yong mengusahakan kedai kucing.
Shah Alam: Atas dasar kasih terhadap kucing, sepasang suami isteri sanggup berkorban untuk tidak pulang beraya di kampung halaman sejak empat tahun lalu semata-mata mahu menjaga kucing yang dihantar ke pusat jagaan mereka ketika tuannya pulang ke kampung untuk menyambut Aidilfitri.
Yong Seluwati Alias, 39, dan suaminya, Khirul Ahmad Salfa, 32, menganggap kucing seperti anak mereka sendiri. 
Yong Seluwati yang juga peguam berkata, idea untuk membuka pusat penjagaan kucing tercetus ketika Aidilfitri 2010. 

“Pada ketika itu, saya mempunyai lebih 20 ekor kucing dan setiap kali balik kampung di Perak untuk perayaan, saya membelanjakan sekurang-kurangnya RM2,000 untuk ditinggalkan di pusat penjagaan kucing.
“Semakin hari, saya fikir kos akan meningkat jika kucing saya bertambah, jadi saya terfikir untuk membuka pusat penjagaan kucing,” katanya.
Yong Seluwati kemudian berbincang dengan suaminya untuk membuka pusat penjagaan kucing di Pusat Perdagangan Subang Permai iaitu Erul Catscare Place. 

“Pada awal 2009, berbekalkan RM14,000 sebagai modal permulaan, secara rasminya pusat ini ditubuhkan dengan menyewa kedai dua tingkat RM2,800 sebulan. 

“Di samping itu, kami juga menjual makanan, sangkar, kucing dan perkara berkaitan,” katanya.
Harian Metro 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !