05 Mei 2014

Ramai rakyat hidap sakit mental

SESEORANG pesakit skizofrenia cenderung untuk mengalami halusinasi seperti mendengar suara-suara ghaib. - Gambar hiasan

BANGI – Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) mendedahkan bilangan rakyat negara ini yang menghidap penyakit mental yang serius kini berada pada tahap membimbangkan apabila secara purata tujuh orang daripada mereka didiagnos mengalami skizofrenia setiap hari.


Presiden MPA, Dr. Abdul Kadir Abu Bakar berkata, ketika ini sebanyak 2,500 kes baharu dilaporkan pada setiap tahun tetapi beliau yakin masih ramai pesakit skizofrenia yang tidak dirujuk kepada doktor untuk mendapat rawatan sewajarnya.
“Dijangkakan menjelang 2020, penyakit mental akan menjadi penyakit kedua terbanyak dalam kalangan masyarakat di negara selepas penyakit jantung.
“Dianggarkan lebih 25,000 pesakit tersebut tidak mendapat rawatan dan jumlahnya dijangka terus meningkat setiap tahun berikutan skizofrenia merupakan pesakit mental yang paling banyak mendapat rawatan di wad serta rawatan pesakit luar di hospital,” katanya.
Beliau ditemui pada Program Hari Kesedaran Skizofrenia 2014 yang dirasmikan Pengarah Bahagian Perkembangan Perubatan Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Azman Abu Bakar di Bangi Gateway di sini semalam.
KOSMO!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !