27 Mei 2014

Mak nyah didakwa menyamar anak yatim

Mohd Suyadi dibawa keluar dari Mahkamah Majistret, Kuala Terengganu, semalam

KUALA TERENGGANU - Seorang mak nyah didakwa di Mahkamah Majistret di sini, semalam kerana menyamar sebagai anak yatim dan memperdayakan seorang peguam demi  mendapatkan wang pampasan insurans.

Tertuduh, Mohd Suyadi Othman, 28, yang beralamat di Kampung Tok Jamal, Wakaf Mempelam bagaimanapun mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan itu dibacakan di hadapan Majistret Rozianti Mohd Hanaphi.

Mahkamah kemudiannya memerintahkan dia diikat jamin RM10,000 oleh seorang penjamin dan menetapkan tarikh 16 Jun depan bagi sebutan semula kes.

Berdasarkan fakta kes, pada 30 Disember 2008, jam 10.25 malam hingga jam 1.24 petang pada 2 Januari 2009, dia didakwa perdaya pengadu, Ahmad Hilmi Abdul Majid di hadapan Bank Simpanan Nasional (BSN), di sini.

Mohd Suyadi memperdaya Ahmad Hilmi dengan mengaku sebagai Nurul Ali, seorang anak yatim piatu yang dalam keadaan memerlukan bantuan kewangan dan berjanji akan membayar balik wang kepada Ahmad Hilmi setelah mendapat wang pampasan insurans kedua ibu bapanya.

Akibat terpedaya dengan helah Mohd Suyadi, Ahmad Hilmi memutuskan untuk menyerahkan wang bernilai RM17,650 dengan memasukkan duit ke akaun BSN atas pemilik nama Ahmad Amir Aswadi Ahmad Ghani, 28.

Tertuduh ditahan oleh sepasukan polis dan dia didakwa di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang satu tahun dan tidak lebih 10 tahun serta sebatan selain denda jika sabit kesalahan.

Pendakwaan kes itu dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor L Rathna.

Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !