06 April 2015

Permainan video punca malas


Hasil penyelidikan terbaru menunjukkan permainan video mampu meningkatkan keupayaan kognitif, namun ia mampu mempengaruhi sikap jika berlebihan.

Menurut Strait Times, dalam satu penyelidikan oleh Brown University, bermain permainan video juga mampu mempengaruhi dan meningkatkan keupayaan visual.

"Latihan visual yang diterima dialami pemain permainan video menyumbang kepada mekanisma penyatuan di dalam otak, terutama sekali keupayaan visual," kata seorang penyelidik Aaron Berard.

"Orang ramai memandang permainan video sebagai aktiviti yang membuang masa, namun penyelidikan mula menunjukkan kelebihan aktiviti tersebut," tambahnya.

Sebuah penyelidikan dari universiti Oxford pula memberikan hasil yang berbeza.

Penyelidik di Oxford berpendapat kanak-kanak atau remaja yang terlalu lama bermain permainan video akan menyebabkan golongan tersebut menjadi malas.

Bermain permainan video lebih dari tiga jam sehari akan menyebabkan pemain menjadi terlebih aktif (hyperactive), terlibat dalam pergaduhan dan tidak berminat dengan sekolah.

Penyelidikan di Oxford mendapati bermain permainan video kurang sejam sehari adalah paling ideal untuk kanak-kanak dan remaja.


SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !