17 Oktober 2014

Muzik jazz redakan kesakitan selepas bedah ?


Muzik jazz membantu mengurang kadar denyutan jantung sekaligus mengurangkan rasa berdebar berdasarkan kajian yang dibentangkan dalam perjumpaan tahunan Anestesiologi 2014 baru-baru ini.

Pakar Anestesiologi Pusat Perubatan Penn State S. Hershey, Dr. Flower Austin berkata, kebimbangan pesakit untuk menghadapi pembedahan, ditambah dengan rasa takut terhadap anestesia mewujudkan tekanan emosi dan keresahan kepada kebanyakan pesakit.

Tambahnya, pakar bius akan menyediakan ubat bius kepada pesakit. Namun, terdapat sesetengah ubat bius boleh memberi kesan sampingan yang ketara kepada pesakit.

Austin berkata, kajian ini bertujuan mengetahui kaedah baru yang lebih efektif dari segi kos untuk diguna pakai bagi merawat pesakit.

Austin dan pasukannya telah membuat pemerhatian terhadap 56 pesakit yang menjalani prosedur histerektomi elektif dengan membahagikan seramai 28 pesakit untuk mendengar muzik jazz, dan selebihnya memakai fon kepala penebat bunyi  selepas pembedahan.

Bacaan pertama kadar denyutan jantung, tekanan darah serta tahap kesakitan dan keresahan selepas pembedahan dijadikan garis pengukur sebelum mengambil rekod bacaan selama 30 minit.

Bacaan rekod menunjukkan kadar denyutan jantung pesakit bagi kedua-dua kumpulan menurun dengan ketara. Bagi pesakit yang mendengar muzik jazz, kadar denyutan jantung mereka menurun selepas 20 minit berbanding pesakit yang menggunakan fon kepala. Namun, mereka mencatatkan tahap kesakitan yang lebih rendah selepas 10 minit.


SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !