02 September 2014

Lelaki 'Kepala Di Belakang' Beri Inspirasi Kepada Dunia

Claudio Vieira de Oliveira 

JIKA anda pernah tidak puas hati dengan badan anda yang tidak sempurna, Claudio Vieira de Oliveira akan memberikan anda perspektif berbeza.

Kakinya cacat, begitu juga lengan dan tangannya yang hampir tidak berfungsi serta kepalanya yang boleh diterbalikkan ke belakang. 

Claudio, 37, dilahirkan dengan 'arthogryposis kongenital', satu kecacatan yang sangat ekstrem sehingga ibunya telah dinasihatkan oleh doktor untuk membiarkannya mati.

Claudio bernasib baik kerana ibunya tidak 'melakukannya' dan dia berjaya membuktikan kepada dunia bahawa dia boleh melakukan apa yang orang lain mampu lakukakan dan mungkin melakukannya dengan lebih baik.


Ibunya berkata: "Ramai yang mula berkata bahawa "bayi itu akan mati" kerana dia hampir tidak boleh bernafas apabila dilahirkan. Sesetengah orang berkata "jangan beri dia makanan kerana dia sebenarnya sudah mati".

Tetapi sekarang, setelah diajar supaya berdikari, dia menganggap dirinya normal.

Dia juga merupakan seorang penceramah yang menjadi sumber inspirasi dan juga mempunyai ijazah dalam bidang perakaunan.

Claudio, yang tinggal di Brazil, berkata: "Sejak kecil lagi saya sentiasa suka menyibukkan diri saya dan melakukan sesuatu kerja - saya tidak suka bergantung sepenuhnya kepada orang lain.

"Saya belajar untuk menghidupkan TV, mengangkat telefon bimbit saya, menghidupkan radio, menggunakan internet, komputer - semuanya saya buat sendiri."

Dia juga boleh berjalan-jalan di sekitar bandar dengan kasut khas yang membolehkannya berjalan dengan lututnya kerana badannya tidak dapat berada di atas kerusi roda.

Claudio berkata: "Sepanjang hidup saya, saya dapat menyesuaikan badan saya dengan dunia. Sekarang, saya tidak melihat diri saya sebagai berbeza. Saya seorang yang normal.
mStar Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Port Mak Ngah Skodeng !